ColorMag

Blog o prawach konsumenckich oraz reklamacjach

Prawo Kowalskich

Czy przysługuje nam prawo do naprawy w ostatnim dniu gwarancji?

Uszkodzenia różnych produktów mogą wystąpić w każdej chwili. Nie znamy dnia ani godziny, kiedy będziemy zmuszeni oddać towar do reklamacji. Może się tak zdarzyć, że awaria wystąpi w ostatnim dniu trwania gwarancji, ale urządzenie do serwisu dotrze już po okresie gwarancji. Czy obsługa w takim przypadku powinna zostać wykonana? 

 

Naprawa w ostatnim dniu trwania gwarancji

Obsługa takich przypadków wydaje się być oczywista i prosta. Niestety niektóre serwisy mają problem z takimi sytuacjami wystawiając klientom kosztorysy do naprawy odpłatnej tłumacząc swoje działanie brakiem gwarancji na urządzenie. Czy jest to bezprawne działanie? Tutaj powinniśmy zerknąć do karty gwarancyjnej konkretnego towaru. Większość z nich definiuje, że wsparcie serwisowe liczone jest 24 miesiące od daty zakupu (okres gwarancji w zależności od producenta może się różnić). Zapis oznacza jedno: 24 miesiące i ani dnia dłużej. Prawo w tym przypadku nie określa dokładnie odpowiedzialności. Opieramy się na realnym wykonaniu usługi oraz dostępnych możliwościach.

Musimy jednak zauważyć, że nie sposób wysłać towar tego samego dnia do serwisu co zgłoszenie. Jest to zależne od godziny zgłoszenia oraz obsługi firm kurierskich. Z reguły wszelkie zgłoszenia reklamacyjne wykonane po godzinie 13 będą mogły zostać odebrane przez kuriera następnego dnia. Oznacza to, że paczka będzie 2 dni po okresie gwarancji. Dotyczy zarówno zgłoszeń wykonanych samodzielnie i tych u sprzedawców. Nie ma innych opcji, aby przy wysyłce do serwisu naprawić produkt w dniu zgłoszenia. Serwis w takim przypadku nie ma prawa odmówić obsługi, chyba że bardzo opóźniamy wysyłkę towaru. Takie postępowanie może skutkować odmową naprawy, ponieważ produkt powinien być dostarczony do serwisu w przeciągu 3-5 dni od dnia przyjęcia. Należy tutaj uwzględnić, że jeśli zgłoszenie reklamacyjne wykonano w piątek to paczka do serwisu może zostać dostarczona nawet we wtorek. Wszystko zależy od godziny nadania i odbioru paczki przez kuriera. Niektórzy producenci umożliwiają szybkie naprawy np. na miejscu w serwisie producenta. Są to usługi dostępne zazwyczaj dla telefonów komórkowych, które można naprawić w stacjonarnych punktach nawet w godzinę.

Koniec gwarancji przypada na dzień wolny od pracy?

Bardzo często może się zdarzyć, że usterka naszego produktu może wypaść w dniu wolnym od pracy pokrywając się z końcem wsparcia gwarancyjnego. Co w takim przypadku? Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zawiadomić producenta lub sprzedawcę o usterce. W tym celu jeśli mamy taką możliwość powinniśmy wysłać wiadomość e-mail lub wykonać zgłoszenie na stronie sprzedawcy, lub producenta. Takie postępowanie jest dla „dowodem” zawiadamiającym odpowiednią firmę, że wada wystąpiła jeszcze w okresie wsparcia producenta. O ile w przypadku gwarancji takie postępowanie jest mocno pożądane to w przypadku reklamacji do sprzedawcy (niezgodność towaru z umową) możemy trochę odetchnąć. Odpowiedzialność sprzedawców wykracza poza 2 lata dając klientom możliwość zgłoszenia wady w 3 roku.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *