Firmy dysponujące danymi klientów zawsze muszą mieć się na baczności. Wyciek danych lub wykorzystanie ich w sposób nieodpowiedni będzie wiązać się z różnymi konsekwencjami. Czasami klienci nie zdają sobie jednak sprawy, że po skończonej współpracy z danym podmiotem na rynku ich dane lub nawet zgody dalej mogą być wykorzystywane. I wcale nie musi to być tylko kwestia marketingu. Jak wyczyścić swoje dane z każdej firmy? To proste – wystarczy skorzystać z prawa do bycia zapomnianym.
Jest to uprawnienie każdego konsumenta, osoby fizycznej do usunięcia danych osobowych. Administrator, który otrzyma żądanie w tej sprawie jest zobligowany do podjęcia dziań w zakresie usunięcia danych. Realizacja powinna być wykonana bez zbędnej zwłoki. O prawie do bycia zapomnianym informuje unijne rozporządzenie RODO (art. 17 ust. 1). Dla przeciętnych Kowalskich tego typu zapisy to czarna magia. Dla firm zarządzających naszymi danymi już nie. Korzystanie w powyższego artykułu jest w tych czasach bardzo istotne (lub powinno być) dla osób zostawiających po sobie ślady w Internecie.
Jak skorzystać z prawa do bycia zapomnianym?
Odpowiadając na tytułowe pytanie – wystarczy zaraz po skorzystaniu z usług wysłać do danej firmy stosowne oświadczenie. Najlepszym rozwiązaniem będzie wysyłka poprzez e-mail, jednak liczy się każda forma zawiadomienia przedsiębiorcy. Warto zauważyć, że na stronie firmy powinniśmy znaleźć maila do inspektora danych osobowych. Taki adres e-mail musi być widoczny. Możemy tam swobodnie skierować swoje roszczenie. Co więcej – zawiadomienie wystarczy do całkowitego usunięcia naszych danych (bez żadnych problemów).

Przedsiębiorcy różnie reagują na wiadomości klientów. Dlaczego? Kierując stosowną wiadomość warto napisać ja w sposób zrozumiały. Do tego celu wystarczy powołać się na stosowny artykuł (art. 17 ust. 1). Napisanie takiego maila w sytuacji, kiedy musimy stworzyć ją od początku może być nieco trudne. Właśnie dlatego zachęcam każdego do skopiowania poniższej wiadomości, która oprócz wstawienia danych będzie idealnym gotowcem.
Wniosek o usunięcie danych osobowych
Na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i RE (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) zwracam się z prośbą o usunięcie moich danych osobowych, powołując się na fakt, że nie istnieją podstawy prawne do ich przetwarzania.
Kopiując te informacje do treści maila możemy załatwić sprawę w minutę. Po wysłaniu wiadomości pozostaje nam jedynie czekać na potwierdzenie usunięcia naszych danych osobowych, bez zbędnej zwłoki. Takie działanie skutecznie ograniczy wykorzystywanie naszych danych, również do celów marketingowych.