ColorMag

Blog o prawach konsumenckich oraz reklamacjach

Porady prawne

Jak zastosować sankcje kredytu darmowego przy pożyczkach z portalu szybkagotowka.pl?

Każda zaciągnięta pożyczka musi zostać spłacona. Oprócz oddania kwoty z kapitału do różnych pożyczek doliczane są jeszcze odsetki oraz inne koszty, na których zarabiają kredytodawcy. Od 2011 roku prawo zrewolucjonizowało rynek kredytów konsumenckich umożliwiając klientom oddanie jedynie samego kapitału bez dodatkowych kosztów. Warunkiem skorzystania z tzw. sankcji kredytu darmowego są błędy w umowie. Obecne czasy pokazują, że są to dość częste sytuacje. 

Firm zajmujących się pożyczkami na rynku finansowym nie brakuje. Liczba ofert handlowych jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów potrzebujących dodatkowy pieniędzy. Biorąc pożyczkę musimy liczyć się z jej oddaniem wraz z dodatkowymi kosztami. Co ciekawe nie w każdej sytuacji musimy zwracać pożyczki z dodatkowymi opłatami, na których zarabiają firmy. Pierwszym krokiem do skorzystania z sankcji kredytu darmowego jest dokładana weryfikacja umowy. Jeden z naszych czytelników postanowił zgłębić działanie takich sankcji weryfikując umowy kredytowe z portalu szybkagotowka.pl. Czy znalazł jakieś błędy? Oczywiście, że tak.

Czy sankcje kredytu darmowego dla firm z portalu szybkagotowka.pl są możliwe? 

Weryfikacja umowy jest bardzo ważna. Błędy wynikające z ustawy o kredycie konsumenckim mogą być naprawdę szerokie. W przypadku naszego czytelnika wątpliwości (nie tylko w zakresie prawnym, ale także i merytorycznym) budzą brak sprecyzowania zapisów dotyczących art.30 ust 1 pkt 20 ustawy o kredycie konsumenckim. Przepis ten wskazuje, że kredytodawca ma obowiązek wskazania informacji o możliwości korzystania z pozasądowego rozstrzygania sporów oraz zasadach dostępu do tej procedury. Zapis ten wydaje się bardzo prosty i oczywisty. Jak się okazuje nie dla firm udzielających (FinPomoc, Dobra Kasa i Prosta Pożyczka) kredytów na portalu szybkagotowka.pl. Nasz czytelnik wystąpił z wnioskiem o uruchomienie sankcji kredytu darmowego (art. 45 ustawy o kredycie konsumenckim).

Co na to wyżej wymienione firmy? Odpowiedź z każdej z nich była dokładnie taka sama i odmowna. Według spółek żadne przesłanki uruchamiające art. 45 ustawy o kredycie konsumenckim nie zachodzą, więc reklamacja klienta jest kompletnie niezasadna. W licznych pismach pojawiły się szerokie wyjaśnienia. Nasz czytelnik, weryfikując każdą z nich nabrał wątpliwości, ponieważ nic z nich nie wynika i są sprzeczne z wypowiedziami przedsiębiorców. Zwróćmy uwagę na 1 odpowiedź dotyczącą naruszenia art. 30 ust 1 pkt 20 o kredycie konsumenckim.

Pierwsza odpowiedź firmy Dobra Kasa

Chcąc przedstawić wszystkie argumenty zerknijmy na wyżej cytowane paragrafy z umowy. Ułatwi to dokładną analizę całej sprawy. Już na pierwszy rzut oka widać, że zarówno § 17 jak i punkt 15 nigdzie nie wskazują uprawnień wynikających z art. 30 ust 1 pkt 20 ustawy o kredycie konsumenckim.

Zapis z umowy Dobra Kasa
Zapis z umowy Dobra Kasa

Wątpliwości naszego czytelnika są słuszne. Wskazanie klientowi, że jest uprawniony do złożenia reklamacji nie jest niczym cudownym. Nie jest to również pozasądowe rozwiązywanie sporów, bo w tym przypadku reklamacje składamy do firmy, z którą toczy się spór. Ważne i to musimy podkreślić, że punkt 15 wskazany w odpowiedzi także nie spełnia wymogów art. 30 ust 1 pkt 20 ustawy o kredycie konsumenckim. Sam artykuł mówi o pozasądowym rozstrzyganiu sporów, zaś firma Dobra Kasa wskazuje w tym przypadku sąd powszechny. Nasz czytelnik złożył kolejne pismo i dalej było już tylko gorzej.

Odpowiedź na pismo o sankcje kredytu darmowego musi być zgodna z prawem

Przyglądając się kolejnej wypowiedzi widzimy coś zupełnie zdumiewającego. Według firmy Dobra Kasa możemy przeczytać, że cytowany wyżej § 17 określa sposób składania reklamacji, który według spółki są pozasądowym rozwiązywaniem sporów. Jest to absurd, ponieważ złożenie reklamacji to nie jest spór. To forma zwrócenia wadliwego produktu lub zareklamowania nieprawidłowości. Dopiero po przesłaniu negatywnej odpowiedzi ze strony możemy mówić o sporze.

Kolejna odpowiedź na reklamacje firmy Dobra Kasa

W dalszej części pisma uzyskujemy dokładnie te same informacje co wcześniej. Pismo spółki nie wnosi nic więcej do sprawy, gdzie spółka wyraźnie nie chce przyjąć do wiadomości, że pozasądowe rozstrzyganie sporów to nie może być sąd powszechny. Samo określenie pozasądowe oznacza po – za – sądem. Niestety spółka nie przyjmuje do wiadomości wszystkich argumentów naszego czytelnika. Są one nie tylko logiczne, ale również oczywiste. Reklamując mimo tego nie odpuszcza i dalej upomina się o swoje. Dalej jest jeszcze gorzej.

Spółka portalu szybkagotówka.pl twardo broni swojego stanowiska podając sprzeczne informacje 

Jedne z ostatnich wypowiedzi firmy pogrąża spółkę. Dostrzegamy także nowe informacje, które przemycane są do odpowiedzi. Spółka wskazuje, że „wartym podkreślenia jest fakt, iż ustawa nie konkretyzuje brzmienia zapisu „pozasądowe”, według interpretacji UOKIK polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich, określa się jako pozasądowe, gdyż odbywa się ono bez udziału sądu powszechnego”. O czym dokładnie spółka informuje klientów? Poniższy screen z pewnością przeczy temu co wskazuje spółka Dobra Kasa.

Wychodzi na to, że spółka za pozasądowe rozstrzyganie sporów uważa działania sprzeczne z opinią UOKiK. Ciężko to komentować, ponieważ firma powołuje się na stanowisko organu nadzorującego wskazując jednocześnie sprzeczne informacje w swoich umowach. Według UOKiK pozasądowe rozstrzyganie sporów to nie jest sąd powszechny. Dobra Kasa, cytując powyższe stanowisko uważa, że pozasądowe rozstrzyganie sporów to sąd powszechny i możliwość złożenia reklamacji. Jest to nie tylko absurd, ale także zaprzeczenie swojego własnego stanowiska.

Spółka broni każdego stanowiska, szukając wyjścia awaryjnego. Jednym z nich jest wskazanie UOKiK jako organu nadzorującego w piśmie. Firma Dobra Kasa zapomniała, że wskazanie UOKiK jako organu nadzorującego to obowiązek wynikający również z art. 30 ust 1 pkt 21 ustawy o kredycie konsumenckim. Ten punkt nie wypełnia punktu 20 tej samej ustawy. Niestety spółka z każdą odpowiedzią próbuje przedstawić swoją „niewinność”.

Jak zastosować sankcje kredytu darmowego przy pożyczkach z portalu szybkagotowka.pl?

Gdzie tak naprawdę leży problem całej sprawy. Chodzi o brak spełnienia wymogów informacyjnych w zakresie art. 30 ust 1 pkt 20 ustawy o kredycie konsumenckim. Oprócz braku wskazania odpowiedniej instytucji spółka Dobra Kasa nie wskazuje zasadach dostępu do tej procedury. Po licznych wypowiedziach wszystkich firm (należy zwrócić uwagę, że odpowiedzi są dokładnie takie same) udzielających pożyczek na portalu szybkagotowka.pl widzimy, że firmy nie spełniają wymogu przewidzianego w art. 30 ust 1 pkt 20 ustawy o kredycie konsumenckim. Toruje to ścieżkę do uzyskania darmowego kredytu i zwrotu wszystkich kosztów. Jest to jedna ze ścieżek uruchomienia sankcji, wystarczy dokładnie sprawdzić swoją umowę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *