ColorMag

Blog o prawach konsumenckich oraz reklamacjach

Prawo Kowalskich

Kończy Ci się rękojmia? Skorzystaj z gwarancji, aby zyskać więcej niż myślisz

Artykułów o rękojmi i niezgodności towaru z umową w Internecie jest mnóstwo. Nie wiele z nich zapewnia klientów, że rękojmia nie jest wcale taka korzystna. W końcowym okresie trwania odpowiedzialności korzystniej wypada uprawnienie z tytułu gwarancji. Dlaczego? 

Obwarowania prawne zapewniają konsumentom ochronę w różnych płaszczyznach działania. To od nas zależy z jakich uprawnień będziemy korzystać. Przed złożeniem reklamacji warto zapoznać się z każdym z nich. Okazuje się, że opłacalności gwarancji i rękojmi jest zależne od okresu, w którym chcemy z nich skorzystać.

Reklamacja z tytułu rękojmi u samego jej końca jest nieopłacalna…

Dość odważna teza, którą za kilka chwil spróbuje wyjaśnić. Przy końcu odpowiedzialności sprzedawcy reklamowanie towaru z tytułu rękojmi oprócz sprawnego towaru nie daje nam wiele możliwości. Uprawnienie sprzedawcy kończy się z chwilą upływu 2 lat (oczywiście można reklamować sprzęt w 3 roku, ale pod pewnymi warunkami). Naprawy z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy nie wydłużają gwarancji. Można powiedzieć, że sprzedawca z chwilą upłynięcia 2 lat pozbywa się problemu, nawet jeśli naprawa miała miejsce w ostatnim dniu jej trwania. Dlaczego? Późniejsze reklamacje będzie można łatwo „uwalić” korzystając z kodeksu cywilnego. Wiedzą o tym sprzedawcy i pilnują się, aby pod koniec rękojmi nie zostać zmuszonym do wymiany sprzętu.

Naprawa sprzętu może po pewnym czasie okazać się nieskuteczna. Co wtedy? Sprzedawca wykorzystać szanse i wskaże, że rękojmia nie wydłuża czasu ochrony oraz nie zapewnia dodatkowego wsparcia. W takim przypadku klient pozostanie z problemem i możliwością naprawy odpłatnej. W takim przypadku gwarancja wydaje się być bardziej opłacalna i o dziwo w tej kwestii króluje nad rękojmią, która nie prezentuje się najlepiej w tym aspekcie.

Gwarancja zapewnia nam sprawny towar i dodatkowo daje trochę więcej czasu…

Skorzystanie z tego rodzaju uprawnienia to już inna kwestia. Okazuje się, że zapewnia klientom znacznie więcej, bo definuje to prawo. W zależności od rodzaju naprawy konsument będzie miał gwarancje na całe urządzenie lub tylko na wymieniony element. Nawet jeśli urządzenie wróci do właściciela z informacją, że usterki nie stwierdzono to przepis 581 k.c i tak daje klientom czas.

Bieg terminu gwarancji / fot.sip.lex.pl

Powyższy przepis jest bardzo ważny, ponieważ nie ma on zastosowania do rękojmi. Klient mimo powołania się na takie uprawnienie oczywiście otrzyma odpowiedź negatywną. Nie trzeba być wybitnym specjalistą, aby nie widzieć korzyści przy reklamacji z tytułu rękojmi i gwarancji. Wszystko zależy od czasu, kiedy wnosimy swoje roszczenie. Pod koniec trwającej rękojmi najkorzystniejsza jest gwarancja. Jeśli nasz towar (załóżmy, że to telefon) ulegnie oczywistej awarii to producent będzie musiał naprawić sprzęt. W nowoczesnej elektronice najczęstszą formą naprawy jest wymiana płyty głównej. Taki rodzaj naprawy zapewnia nam gwarancje od nowa. Mowi o tym art. 581 k.c i nie powinno to nikogo dziwić. Tajemniczym słowem jest tutaj naprawa istotna. Wyjaśnienia tej kwestii znajdziecie na naszej stronie, pod tym linkiem. Bardzo fajnym dopiskiem jest również informacja o wydłużeniu gwarancji w czasie pobytu towaru w serwisie. Czas dodatkowej gwarancji wydłuża się ilość dni, kiedy klient nie mógł korzystać z reklamowanego towaru. Rękojmia nie daje nam takich uprawnień.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *