Czeluścia polskiego prawa skrywają różne tajemnice. W związku z tym, że większość przepisów opiera się na zwykłej interpretacji czasami konsumentom koło nosa przechodzą różne możliwości. Wśród takich przykładów jest ciekawe zastosowanie art.581 k.c. Co takiego możemy zyskać korzystając z powyższego przepisu?
Udając się z reklamacją do sprzedawcy warto zapoznać się z obowiązującymi przepisami. Jeśli nie chce się Wam szukać takich informacji, zapraszamy do kontaktu z nami. Przed złożeniem reklamacji doradzimy i uprzedzimy o możliwych rozwiązaniach.
Reklamacja z odpowiedzialności sprzedawcy w Polsce ma swoje minusy
Rękojmia to bardzo korzystny tryb reklamacji dla klienta. Chociaż nie zawsze musimy korzystać tylko z tego toru zgłoszeń. Oprócz rękojmi lub niezgodności towaru z umową jest jeszcze gwarancja, która określa działania każdego gwaranta (nie zawsze musi to być producent). W niektórych sytuacjach korzystanie z gwarancji nie jest takim złym rozwiązaniem. Można powiedzieć, że korzystniejszym niż rękojmia. Dlaczego? Otóż tajemnica tkwi w art.581 kodeksu cywilnego. Korzystając z uprawnienia gwarancji uzyskujemy przedłużenie gwarancji na urządzenie nawet po wymianie zwykłych części. Jeśli naprawa była istotna termin gwarancji biegnie od nowa. Brzmi dziwnie? Już tłumaczę – mając telefon, w którym serwis producenta wymienia płytę główną lub laptop możemy mówić o odnowieniu terminu gwarancji.
Art. 581. [Bieg terminu gwarancji]
§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
§ 2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.
Wielu osobom z pewnością nasuwa się pytanie – ale przecież przy rękojmi też wykonywana jest naprawa urządzenia. Zgadzam się w 100%. Jest tylko jedno „ale”. Powyższe przepisy nie mają zastosowania przy rękojmi. Obowiązują tylko samego sprzedawcę, który może być gwarantem. To cenna informacja, ponieważ niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę. Należy pamiętać, że gwarant nie powie Wam o takich możliwościach, ponieważ działa to na jego niekorzyść.
Naprawa mechaniczna w okresie gwarancji daje nam jeszcze szansę na wsparcie
Załóżmy prostą sytuację. W połowie 2-letniej rękojmi (można z niej skorzystać również w 3 roku) dokonujemy jednej naprawy urządzenia z odpowiedzialności sprzedawcy. Niestety w późniejszym czasie (w przypadku ewentualnych awarii) możemy mieć problemy z uzyskaniem wsparcia. Piszę możemy, bo nie jest to niemożliwe, ale trudne do wyegzekwowania od sprzedawcy. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, gdyby w okresie 2-letniej rękojmi naprawa była wykonana z odpowiedzialności samego gwaranta. Tutaj nawet pod koniec 2 lat naprawa mechaniczna może nam wydłużyć wsparcie o kolejne lata gwarancji. A co jeśli producent wymieniłbym nam silnik w samochodzie? Przepis mówi o naprawie istotnej, więc gwarancja mogłaby się wydłużyć nawet o 5 lat (większość producentów aut oferuje już 5-letnie wsparcie gwarancyjne).

Jaki z tego morał? W okresie rękojmi warto skorzystać z samej gwarancji. Jeśli naprawa będzie poważna, istotna nasze urządzenie uzyska dłuższe wsparcie. Niestety większość konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że taka naprawa jest możliwa. Wystarczy odszukać wszystkie swoje raporty z naprawy lub sprawdzić swój numer imei w serwisie producenta. Pamiętajmy, że przepisy chroniące konsumentów znajdą swoje zastosowanie przy każdym zakupie. Nie ma znaczenia, czy jest to telefon, samochód, suszarka lub też wyroby jubilerskie. Oczywiście niektóre produkty nie mają udzielonej gwarancji. O tym należy pamiętać, ponieważ gwarancja to dobrowolne oświadczenie.